Den största delen av utbildningen ägnas åt att träna på olika hantverkstekniker. Därtill kommer glasteori, besök av gästlärare och en del studiebesök på olika glashyttor mm. I utbildningen ingår dessutom 15 procent APL (arbetsplatsförlagdlärande/praktik) fördelat på tre terminer.

Studierna är heltidsstudier där man sammanlagt läser in 1600 poäng under fyra terminer. Studierna pågår från 08:30-15:00 måndag t.o.m. torsdag och 08:30-14:00 på fredagar. Under det andra året finns möjligheten att göra en studieresa till Venedig och Murano i Italien tillsammans med dina klasskamrater.

Genom åren har cirka 300 nordiska studenter utbildats vid Riksglasskolan i Orrefors/Pukeberg.

Utbildningen är placerad i  Pukebergs glasbruks lokaler i Nybro.

Vad lär du dig?

Inom de varma teknikerna lär du dig hur det smälta glaset rör sig, hur du fångar an, välsar och blåser. Du får lära dig bland annat att tillverka vinglas, skålar och vaser. När du sedan lärt dig grunderna får du lära dig fler tekniker som till exempel påklipp, skapa optiska mönster och kombinera klarglas med färg. Du kommer även att få lära dig hur man driver glas på frihand och gör glas av olika tjocklekar och form.

För att vi ska kunna erbjuda en så bred utbildning som möjligt har vi skapat en unik utbildningsmiljö i vårt sliperi med en stor maskinpark och god lärarkompetens, även inom efterbearbetning av glaset och andra kalla tekniker.

Du får du lära dig att använda olika maskiner, verktyg och annan utrustning som finns för bearbetning av det kalla glaset, som till exempel gravering, djupslipning, blomslipning, blästring, facett slipning och moment som krävs för att föra över ett mönster på glas från en arbetsskiss. Du får kombinera olika tekniker och på så sätt skapa helt nya uttryck. Vi erbjuder även en introduktion i ugnstekniker, kopparfolieteknik och lamparbete.

Framtiden

Efter avslutad utbildning kan du arbeta inom glasindustrin eller i en studieglashytta. Du blir även behörig till den eftergymnasiala yrkeshögskoleutbildningen, Design- och konstglas här på Riksglasskolan. Du kan även fortsätta att studera vid någon konstskola eller söka in på en designerutbildning, exempelvis  Konstfack i Stockholm.

Elever som examinerats från utbildningen har ett mycket gott internationellt rykte och flera av de idag mest kända glashantverkarna och konstnärerna i Norden har startat sin karriär här på Riksglasskolan.

Efter utbildningen har du tillräckliga kunskaper för att själv kunna ta dig an nya tekniker. Ju mer engagerar du är och ju mer personligt ansvar för din utbildning och utveckling du tar, desto längre kommer du att nå.

Finansiering

Kursavgifter på Nordiska programmet finansieras idag av det Nordiska ministerrådet. Kostnader för mat och logi ingår inte i kursavgiften men programmet kan vara studiemedelsberättigat (undersök om du kan ansöka om studiemedel i ditt hemland).

Om den studerande önskar behålla glasföremål som tillverkats under skoltid kan dessa köpas ut för materialkostnaden.

Studiestart: 26 augusti 2024.

Sista ansökan: 7 juni 2024.

Studieform: Klass.

Förutsättningar för att kunna studera på utbildningen: Grundskola eller motsvarande.

Ansökan: Utbildningen är en grundutbildning inom glasteknik och kräver inget antagningsprov eller portfolio. Om du har en avslutad gymnasieutbildning från ditt hemland eller om du är 20 år använder du vår ansökningsblankett. Är du under 20 år och saknar en gymnasieutbildning ansöker du via Åkrahällskolan och du kan även beställa en ansökningsblankett från vår SYV/ Guidance counsellor Madeleine Frank,  madeleine.frank@nybro.se.

Utbildningslängd: Yrkesutbildning – 1600 gymnasiepoäng under två år.

Boende: Riksglasskolan har inget eget boende att erbjuda. På kommunens hemsida hittar du information om hyresvärdar i Nybro.