Profilkursen Design och konstglas omfattar ett års studier på heltid och riktar sig till personer med tidigare erfarenhet inom glasblåsning och förädling och som vill fördjupa sitt kunnande och kreativitet i materialet glas. Sedan tidigare bedriver Nybro kommun gymnasie- och vuxenutbildning inom glashantverk vid Riksglasskolan.

Efter utbildningen kan deltagarna exempelvis få anställning på glasföretag, i glashyttor eller i närliggande områden som brukskonsthantverkare, samt inom besöksnäringen som efterfrågar denna kompetens.

Utbildningen är avgiftsfri men önskar den studerande behålla glasföremål som tillverkats under skoltid kan dessa köpas ut för materialkostnaden. Även viss kurslitteratur får den studerande stå för själv.

Studiestart: 26 augusti 2024.

Sista ansökan: 7 juni 2024.

Studieform: Heltidsstudier i klass.

Förutsättningar för att kunna studera på utbildningen: Antagningskravet till profilkursen Design och konstglas är att den sökande gått två läsår på Riksglasskolan eller har motsvarande kunskaper.

Ansökan: Görs via yh-antagning.se

Utbildningslängd: Yrkeshögskoleutbildning på 200 YH-poäng under ett år.

Studiefinansiering: Utbildningen är CSN berättigad. Du ansöker om detta på www.csn.se.

Boende: Riksglasskolan har inget eget boende att erbjuda. På kommunens hemsida hittar du information om hyresvärdar i Nybro.