Glashantverk och formgivning

Nybro vuxenutbildning erbjuder en unik hantverksutbildning inom glas med anor från 1960-talet. Du får lära dig att tillverka flera olika saker bland annat vinglas, skålar och vaser. Du lär dig även fler olika tekniker som till exempel påklipp, skapa optiska mönster och kombinera klarglas med färg.

Utbildningen är en tvåårig hantverksteknisk utbildning som är yrkesförberedande med anor från 1960. Du utvecklar din förmåga att uttrycka dig genom glashantverk. Utbildningen är platsförlagd i våra lokaler i Pukeberg där det har funnits ett glasbruk sedan 1871 och skolan har varit i lokalerna sedan 2014.

Den största delen av utbildningen ägnas åt att träna på olika hantverkstekniker. Därtill kommer glasteori, besök av gästlärare och en del studiebesök på olika glashyttor mm. I utbildningen ingår dessutom 15 procent APL (arbetsplatsförlagt lärande/praktik) fördelad på 4 terminer som ingår i kurserna.

Om den studerande önskar behålla glasföremål som tillverkats under skoltid kan dessa köpas ut för materialkostnaden.

Utbildningen innehåller följande gymnasiala kurser:

KurserPoäng
Hantverk – introduktion (varm/kall)200
Hantverksteknik 1 (varm/kall)200
Hantverksteknik 2 (varm)200
Hantverksteknik 3 (kall)200
Hantverksteknik 4 (varm)200
Hantverksteknik 5 (kall)200
Hantverksteknik 6a (kall)100
Hantverksteknik 6b (varm)50
Hantverksteknik special (färgad glas A – varm)50
Hantverksteknik special (färgad glas B – varm)50
Hantverksteknik special (vinglas – varm)50
Hantverksteknik special* (kall)50

Vill du läsa en profilkurs inom design och konstglas ett tredje år? Läs mer om utbildningen här.

Studiestart: 26 augusti 2024.

Sista ansökan: 7 juni 2024.

Studieform: Klass.

Förutsättningar för att kunna studera på utbildningen: Grundskola eller motsvarande.

Ansökan: Boka tid med studie och yrkesvägledare för att göra din ansökan.

Utbildningslängd: Yrkesutbildning – 1600 gymnasiepoäng under två år.

Studiefinansiering: Utbildningen är CSN berättigad. Du ansöker om detta på www.csn.se.

Boende: Riksglasskolan har inget eget boende att erbjuda. På kommunens hemsida hittar du information om hyresvärdar i Nybro.